همدلی کردن را یاد بگیریم

همدلی کردن را یاد بگیرید

همدلی کردن را یاد بگیرید 1120 500 زهره شوریابی

همدلی کردن چیست؟

همدلی کردن را می توان به یک قرص آرام بخش تشبیه کرد که می توانیم با آن به اطرافیانمان را به آرامش دعوت کنیم.

در همدلی کردن باید بدون قضاوت کردن، خودمان را جای دیگران بگذاریم و بدون قضاوت کردن، موضوع را از دید دیگران نگاه کنیم و از خودمان بپرسیم اگر ما جای آن فرد بودیم چه می کردیم؟

به زبان ساده تر یعنی باکفشهای دیگری قدم بزنیم، با عینک آنها دنیا را نگاه کنیم و تا حد ممکن خودمان را به جای طرف مقابل بگذاریم و ذهنیات خودمان را فراموش کنیم و آنچه برای فرد مقابل مهم است را بیابیم.

همدلی کردن را یاد بگیرید

زمانی که کسی می خواهد با شما صحبت کند بی تفاوت نباشید و از خود توجه و عکس العمل نشان دهید. اگر به هر دلیلی نمی توانید به صحبت های دیگران توجه کنید حتما به او بگویید و نگران این نباشید که طرف مقابلتان ناراحت می شود زیرا بی تفاوتی نسبت به صحبت های او به مراتب آزاردهنده تر است.

در گوش دادن فعال باشید:

کارتان را کنار بگذارید  و به چهره مخاطب با دقت نگاه کنید.
به معنا و مفهوم و صحبت‌های او به دقت گوش کنید.
با تکان دادن سر و بیان کلماتی نشان دهید که به او توجه دارید..
به احساسات و هیجانات فرد مقابل توجه کنید.
در جریان همدلی سعی کنید خود را به جای طرف مقابل قرار دهید و از دید او به موضوع نگاه کنید تا بهتر بتوانید احساسات فرد مقابل را درک کنید.
پس از درک و توجه به احساسات و او حال از تکنیک «انعکاس» استفاده کنید.

استفاده از تکنیک انعکاس

انعکاس احساسات : زمانهایی وجود دارد که ما از لا به لای حرفهایی که فرد می زند احساس او را درک می کنیم و به او انعکاس می دهیم به طور مثال به او می گوییم «به نظر می‌رسد برای این مسأله خیلی نگرانی» یا «خوشحالم که خوشحالی.» با استفاده از این جملات به او نشان می دهیم که به صحبت‌های او گوش کرده و احساساتش را درک نموده ایم.
انعکاس محتوا:  اما زمانی است که از صحبت های طرف مقابل احساس و چیز خاصی نمی فهمیم و متوجه نمی شویم. برای مثال فرد در مورد مسائل کاری و معاملات خود صحبت می‌کند. می‌توانید این گونه صحبت‌های او را انعکاس دهید: «عجب پس قیمت خودرو افزایش پیدا کرده یا …»
در این روش آنچه را فرد مقابل گفته از زبان خودمان بیان می کنیم.

نصیحت نکردن ممنوع

نصیحت کردن یکی از بدترین روش‌هایی است که در زمان همدلی انجام می‌دهید، پس حتما از آن خودداری کنید. افراد در این زمان فقط نیاز دارند درمورد درد‌هایی که دارند صحبت کنند تا آرام شوند. اگر راهنمایی کارگشایی دارید مطرح کنید. در غیراین صورت بهتر است نظر خاصی ندهید.

احترام به عقاید مختلف

درک عقاید مختلف و شنیدن نظرات مخالف با خودتان، تعاملات سازنده شما را بالا می‌برد. همچنین یاد می‌گیرید با قشر گسترده‌ای از افراد همدلی کنید و دیدتان به زندگی وسیع شود.

در برخورد با مساله متعادل باشید

در عکس‌العملی که از نشان می‌دهید تعادل داشته باشید. نه آن‌قدر احساساتی شوید که شروع به گریه کردن و گفتن سخنان ناامید‌کننده کنید نه آنقدر مساله را ساده و بی‌اهمیت نشان دهید. این گونه برخورد، حس مثبت همدلی را از بین می‌برد. بهترین واکنش یک واکنش منطقی و متعادل است.

خود را در موقعیت های همدلانه قرار دهید

روح و حس همدلانه را در خود تقویت کنید. می‌توانید با حضور در مکان‌ها، مراسم‌های خیریه یا انجمن‌هایی با فعالیت‌های انسان‌دوستانه، حس دوستی و همدلی را در خود پرورش دهید. بدین صورت رضایتتان از زندگی را بالا می‌برید. هر فعالیتی که باعث رشد شما از جنبه‌های روانی، هیجانی و اخلاقی می‌شود، بر میزان همدلی شما نیز تأثیر می‌گذارد. فعالیت‌هایی مثل کارکردن، مشارکت‌های اجتماعی، کمک های داوطلبانه و … از جمله این فعالیت‌ها هستند.