دستگیری از نیازمندان

رساندن بیشترین خیر چگونه فهم ما را از زندگی اخلاقی تغییر می‌دهد؟

رساندن بیشترین خیر چگونه فهم ما را از زندگی اخلاقی تغییر می‌دهد؟ 1120 500 زهره شوریابی

تا حالا کلمه دیگردوستی را شنیده اید؟ اینکه دیگردوستی چیست و دیگردوستان چه کسانی هستند و چگونه فکر می کنند؟ کتاب دیگردوستی موثر اثر پیتر سینگر واقعا کتال جالبی است. پیشنهاد می کنم اگر دست خیر دارید و دستگیری از نیازمندان از جمله ویژگی های اخلاقی تان است؛ این کتاب را بخوانید. با خواندن این کتاب با این سوال روبرو می شوید که کمکتان به فلان امر خیر چقدر موثر و تعیین کننده بوده است؟

کتاب دیگردوستی، رساندن خیر به نیازمندان- دستگیری از نیازمندان


دیگردوستی موثر چیست؟

فلسفه و جنبشی اجتماعی که شواهد و قوه عاقله را به خدمت ی گیرد تا چاره اندیشی کند و دریابد بهترین راهها برای بهبود وضع جهان کدامند


دیگر دوستان چه فعالیت هایی انجام می دهند؟

  • ساده زندگی می کنند و بخش بزرگی از درآمدشان را، اغلب بسیار بیشتر از 10 درصد به موثرترین خیریه اهدا می کنند.
  • شغلی را انتخاب می کنند که بیشترین درامد را دارد، نه برای زندگی بهتر بلکه برای رساندن بیشترین کمک به نیازمندان
  • حضوری یا اینترنتی با دیگران صحبت می کنند تا ایده دیگر دوستی را به گوش آنها برسانند
  • بخشی از بدنشان را به غریبه ها می دهند

سینگر در این کتاب نشان می‌دهد چطور صرف بخش قابل توجهی از پول، زمان و حتی عضوی از بدن برای بهبود و رضایتمندی زندگی دیگران می‌تواند عقلانی باشد و به راحتی با عقل امروزی قابل اثبات و درک باشد؛ به طوریکه اگر بشنوید کسی کلیه‌اش را بابت رضایتمندی و لذت دیگری از زندگی اهدا کرده است، تعجب نخواهید کرد. این کتاب از آن جهت که نشان می دهد اعمال خیرخواهانه عقلانی هستند آن را از بقیه متمایز می کند.

چرا فقط دستگیری از نیازمندان در مجاورت ما غیرعقلانی است؟(از دید پیتر سینگر)

این فیلسوف اهل استرالیا در اثر خود اصولی عقلانی برای مشارکت در فعالیت‌های خیرخواهانه ترسیم می‌کند. وی در بخشی از کتابش این ایده را به چالش می‌کشد که «انسان‌ها بیشتر تمایل دارند در فعالیت‌های خیرخواهانه ای مشارکت داشته باشند که در مجاورت آنها قرار دارد و با چشم خود آن را می‌بینند!» سینگر با زیرکی آزمایشی را طراحی می‌کند و نشان می‌دهد این روش انتخاب ما چقدر غیرعقلانی و حتی غیراخلاقی است. وی با طراحی آزمایشی می‌پرسد: تصور کنید در پارکی در حال قدم زدن هستید و ناگهان متوجه کودکی می‌شوید که در حال غرق شدن در استخر کوچک پارک است. سینگر در ادامه یادآور می‌شود که تنها مشقت نجات کودک برای شما از بین رفتن کفش گران قیمت شماست. وی با اطمینان می‌گوید که شما حاضر خواهید بود برای نجات کودک کفش یا لباس گران قیمت خود را فدا کنید. او سپس با زیرکی می‌پرسد پس چرا حاضر نیستید از خرید کفش و لباس گران قیمت صرف نظر کنید و در عوض برای ده‌ها کودک دیگر در جاهای دورتر واکسن تهیه کنید و جان آنها را نجات دهید؟ خیلی از ما البته در پاسخ به این سوال تنها مجاورت مکانی و درگیری عاطفی را بهانه می‌آوریم اما این در حالیست که این نوع قضاوت تا حد زیادی غیرعقلانی است.

نهی از تجمل گرایی

پیتر سینگر علاوه بر رویکردهای بالا به مخاطب خود نشان می‌دهد چقدر مصرف گرایی و لوکس گرایی در دنیای کنونی غیرعقلانی و غیراخلاقی است. او به همین ترتیب عنوان می‌کند، اگر روحیه دگردوستی در جامعه وجود داشته باشد، انسان‌ها از مصرف بسیاری از کالاهای غیرضروری و تجملاتی دست می کشند.

ایشان به نحو چالش برانگیزی رویکردهای عاطفی و احساسی نسبت به فعالیت‌های خیرخواهانه را به نقد می‌کشد. او می‌گوید فرد خیرخواه یا همان دگردوست باید اصول و چارچوبی را برای عمل دگردوستانه‌اش رعایت کند و نمی‌تواند بی‌گدار به آب بزند. وی نشان می‌دهد اینکه فرد متمولی تبدیل به دستگاه پول‌سازی برای عمل خیرخواهانه شود و به تعبیری «ابزار» عمل خیر باشد، رویکردی غیرعقلانی است و در عوض وی توصیه می‌کند که عمل خیر باید «هدف» باشد و نه ابزار.